Du er ikke logget inn. Så lenge du ikke er logget inn går du glipp av muligheten for å holde styr på din egen progresjon.

Valgte tags:

Filtrering:

7.05: Askeladden og de gode hjelperne

Askeladden har hørt at det er mulighet for å vinne kongsdatteren og halve riket dersom han kan overkomme en rekke utfordringer. På sin ferd i et skip som kan gå til lands og til vanns, og i luften med, får han stadig med seg flere gode hjelpere. Vi skal nå modellere skipet, hjelperne, og deres ferd mot kongsgården.

  1. Skriv en klasse God_hjelper. Alle gode hjelpere har overnaturlige egenskaper, som for eksempel "spiser stein", eller "lager snø". Egenskapen skal lagres i instansvariabelen String evne.
  2. Skriv en konstruktør til GodHjelper, samt en metode def hent_evne(self):, som returnerer hjelperens evne.
  3. Skriv en klasse Magisk_skip, som inneholder en liste av God_hjelper-pekere.
  4. Skriv en metode def plukk_opp_ny_hjelper(self, hjelper):, som setter en ny hjelper i listen.
  5. Opprett et objekt av klassen Magisk_skip, og start din seilas mot kongsgården. Finn eventyret "Askeladden og de gode hjelperne" i Asbjørnsen og Moes Samlede Eventyr. Opprett objekter for alle de 7 hjelperne, og gi dem korrekte egenskaper. Når du har fylt båten med 7 hjelpere med de nødvendige egenskaper, vinner du kongsdatteren og halve riket!

Lykke til på ferden!

Hint: Har du ikke tilgang til Asbjørnsen og Moes Samlede Eventyr, kan du lese eventyret her:
http://runeberg.org/folkeven/099.html