Oppgaver
7.05: Askeladden og de gode hjelperne
Askeladden har hørt at det er mulighet for å vinne kongsdatteren og halve riket dersom han kan overkomme en rekke utfordringer. På sin ferd i et skip som kan gå til lands og til vanns, og i luften med, får han stadig med seg flere gode hjelpere. Vi skal nå modellere skipet, hjelperne, og deres ferd mot kongsgården.
- Skriv en klasse God_hjelper. Alle gode hjelpere har overnaturlige egenskaper, som for eksempel "spiser stein", eller "lager snø". Egenskapen skal lagres i instansvariabelen String evne.
- Skriv en konstruktør til GodHjelper, samt en metode def hent_evne(self):, som returnerer hjelperens evne.
- Skriv en klasse Magisk_skip, som inneholder en liste av God_hjelper-pekere.
- Skriv en metode def plukk_opp_ny_hjelper(self, hjelper):, som setter en ny hjelper i listen.
- Opprett et objekt av klassen Magisk_skip, og start din seilas mot kongsgården. Finn eventyret "Askeladden og de gode hjelperne" i Asbjørnsen og Moes Samlede Eventyr. Opprett objekter for alle de 7 hjelperne, og gi dem korrekte egenskaper. Når du har fylt båten med 7 hjelpere med de nødvendige egenskaper, vinner du kongsdatteren og halve riket!
Lykke til på ferden!
Hint: Har du ikke tilgang til Asbjørnsen og Moes Samlede Eventyr, kan du lese eventyret her:
http://runeberg.org/folkeven/099.html