Du er ikke logget inn. Så lenge du ikke er logget inn går du glipp av muligheten for å holde styr på din egen progresjon.

Valgte tags:

Filtrering:

6.07: Fotballkort

Vi skal i denne oppgaven modellere barn som samler på fotballkort. For å kjøpe fotballkort må man ha penger, og penger får man selvfølgelig når man rydder rommet.

a) Skriv en klasse Barn med en init-metode som tar inn navn, penger og antall kort som parameter. Sett disse verdiene. Skriv metoder for å hente disse instansvariablene.

b) Skriv en funksjon rydd_rommet hvor barnet tjener 15 kr

c) Skriv en funksjon kjop_fotballkort hvor barnet bruker 8 kr på å kjøpe et fotballkort. Husk å teste om barnet har råd til et kort

d) Opprett et objekt av klassen Barn og la barnet rydde rommet tre ganger.
Bruk så en løkke til å kjøpe så mange fotballkort som mulig og skriv ut hvor mye penger og hvor mange kort barnet har. Kjøp så enda et kort.

# A
class Barn :
    def __init__(self, navn, penger, kort):
        self._navn = navn
        self._penger = penger
        self._fotballkort = kort


    def hent_penger(self):
        return self._penger


    def hent_navn(self):
        return self._navn


    def antall_fotballkort(self):
        return self._fotballkort


# B
    def rydd_rommet(self):
        # Tjener 15 kr
        self._penger += 15


# C
    def kjop_fotballkort(self):
        if self._penger >= 8 :
            self._penger-= 8
            self._fotballkort+= 1
        else: 
            print(self._navn, "har bare", self._penger, 
                  "kr, og har ikke raad til kort")


# D
magne = Barn("Magne", 0, 0)

magne.rydd_rommet()
magne.rydd_rommet()
magne.rydd_rommet()

while magne.hent_penger() >= 8 :
    magne.kjop_fotballkort()

print("Magne har", magne.hent_penger(), "kr og", 
      magne.antall_fotballkort(), "fotballkort")

magne.kjop_fotballkort()