Du er ikke logget inn. Så lenge du ikke er logget inn går du glipp av muligheten for å holde styr på din egen progresjon.

Filtrering:

7.06: Askeladden og de gode hjelperne

Askeladden har hørt at det er mulighet for å vinne kongsdatteren og halve riket dersom han kan overkomme en rekke utfordringer. På sin ferd i et skip som kan gå til lands og til vanns, og i luften med, får han stadig med seg flere gode hjelpere. Vi skal nå modellere skipet, hjelperne, og deres ferd mot kongsgården.

  1. Skriv en klasse GodHjelper. Alle gode hjelpere har overnaturlige egenskaper, som for eksempel "spiser stein", eller "lager snø". Egenskapen skal lagres i instansvariabelen String evne.
  2. Skriv en konstruktør til GodHjelper, samt en metode String getEvne(), som returnerer hjelperens evne.
  3. Skriv en klasse MagiskSkip, som inneholder en array av GodHjelper-referanser. Denne skal ha 7 plasser.
  4. Skriv en metode void plukkOppNyHjelper(GodHjelper hjelper), som setter en ny hjelper på neste ledige plass i skipet.
  5. Opprett en klasse Eventyr, med en main-metode. Opprett et objekt av klassen MagiskSkip, og start din seilas mot kongsgården. Finn eventyret "Askeladden og de gode hjelperne" i Asbjørnsen og Moes Samlede Eventyr. Opprett objekter for alle de 7 hjelperne, og gi dem korrekte egenskaper. Når du har fylt båten med 7 hjelpere med de nødvendige egenskaper, vinner du kongsdatteren og halve riket!

Lykke til på ferden!

Hint: Har du ikke tilgang til Asbjørnsen og Moes Samlede Eventyr, kan du lese eventyret her:
http://runeberg.org/folkeven/099.html