Oppgaver
04.17: Hønsegården
Filnavn: hoensegaard.py
I denne oppgaven skal du skrive et program som simulerer netter i en hønsegården. Hva som skjer avhenger av om reven kommer og om bonden sover eller ikke.
Først må du sette opp gården. Programmet skal lese inn fra terminal hvor mange høner som i bor i gården og skal kjøre så lenge det er høner i hønsegården.
Hver natt skal bruken svare på om reven kommer og om bonden sover. De forskjellige utfallene som kan skje er:
- Dersom reven kommer og bonden sover, blir tre høner spist av reven.
- Dersom reven kommer og bonden ikke sover, blir ingen høner spist, og bonden selger reveskinnet for 190 kr.
- Dersom reven ikke kommer, skjer det ingenting.
Programmet vil kjøre helt til det er ingen høner igjen i hønsegården. Skriv ut på slutten av hver kveld hva som har skjedd.
Eksempel på kjøring:
Hvor mange høner bor på gården?
> 15
Kommer reven?
> Ja
Sover bonden?
> Ja
Det bor nå 12 høner på gården.
Eksempel 2:
Hvor mange høner bor på gården?
> 15
Kommer reven?
> Ja
Sover bonden?
> Nei
Det bor nå 15 høner på gården. Bonden selger ett reveskinn, og tjener 190 kr.
ant_hoener = int(input("Hvor mange høner bor på gården? "))
while ant_hoener > 0:
# Husk å konvertere strengen til småbokstaver
reven_kommer = input("Kommer reven? (ja/nei) ").lower()
bonden_sover = input("Sover bonden? (ja/nei) ").lower()
if reven_kommer == 'ja':
if bonden_sover == 'ja':
# Reven kommer og bonden sover
ant_hoener = ant_hoener - 3
if ant_hoener < 0: # Blir aldri negativ antall
ant_hoener = 0
print('Det bor nå', ant_hoener, 'høner på gården.\n')
else:
# Reven kommer, men bonden ikke sover
print('Det bor nå '+ str(ant_hoener) + ' høner på gården. Bonden selger ett reveskinn, og tjener 190kr\n')
else:
# Reven kommer ikke
print('Alt er likt som dagen før.\n')